Op excursie naar Druk en Print Nederland
Zij arriveerden met vol enthousiasme bij Druk en Print Nederland (DPN) waar ze het reilen en zeilen van een Nederlands bedrijf uit de eerste hand mochten ervaren.
Bij binnenkomst wordt de hele groep de trap op geleid naar de kantine. De tafels vol gezet met Nederlandse hapjes. ‘Pak waar je zin in hebt’ wordt er gezegd, en dat hoef je natuurlijk geen twee keer te zeggen. Enthousiast grijpen de handen naar de stroopwafels, soesjes en roze koeken. Typische Nederlandse lekkernijen die bij iedereen in de smaak vallen.
Na wat gezellig geklets start Antoine Haggenburg, directeur van het Nijmeegse bedrijf, met een korte inleiding over het bedrijf. Iedereen zit geïnteresseerd te luisteren. Er wordt na enkele minuten gevraagd of Antoine iets langzamer kan praten. Alhoewel de deelnemers al een flink woordje Nederlands spreken, gaat dit toch even wat te snel.
Niet veel later start de rondleiding door het bedrijf. Een aantal van de mannen staat bij elke machine vooraan. Ze luisteren aandachtig, stellen vele vragen, en wanneer ze de kans krijgen om een machine eigenhandig te gebruiken zie je hun ogen glunderen. De vrouwen van de groep kletsen wat met elkaar en zijn de boel aan het observeren. Werken bij een drukkerij is niet voor iedereen weggelegd maar de groep kijkt zijn ogen uit.
‘De achterstand in computerkennis en technische vaardigheden is een groot probleem' vertelt Irma Harmsen, vrijwilliger participatiecoach arbeidsintegratie van het VIP project. 'Deelnemers beseffen dit vaak niet, daarom is een excursie als vandaag zo ontzettend waardevol. Vluchtelingen nemen een schat aan ervaring mee en met dit project VIPslaan we een brug tussen de ervaringen uit het thuisland en de Nederlandse arbeidsmarkt’.
Voor dit project heeft Vluchtelingenwerk een Europese subsidie ontvangen uit het Asiel, Migratie- en Integratiefonds (AMIF).