Informatie- en adviespunt (spreekuur)

Het informatie- en adviespunt is een laagdrempelige voorziening waar vluchtelingen wekelijks terecht kunnen voor onafhankelijke informatie en advies.

Vluchtelingen kunnen met allerlei vragen terecht op het Informatie en Adviespunt (ook wel spreekuur genoemd). Op het spreekuur handelen vrijwilligers, onder eindverantwoordelijkheid van een agogisch medewerker, het volgende af:

  • Spreekuurmedewerkers beantwoorden vragen op het gebied van bijvoorbeeld inburgering, wet- en regelgeving, mogelijkheden voor participatie in de gemeente,  de materiële rechtspositie en de Vreemdelingenwet.
  • Cliënten nemen regelmatig post mee van officiële instanties, zoals de gemeente of de belastingdienst, waarbij ze de spreekuurmedewerkers om uitleg vragen.
  • Spreekuurmedewerkers kennen de sociale kaart in hun gemeente en kunnen de cliënten dan ook doorverwijzen waar nodig.

Niet elke cliënt is na het eerste begeleidingstraject al helemaal zelfredzaam. Het spreekuur biedt dan een uitkomst.

AddToAny

Delen Tweet Delen Delen Mail