Rommie: 'Werkgevers moeten de kansen zien'

Rommie Woudstra is directeur van @Work: een uitzendbureau in Friesland, met vacatures in alle sectoren. Vorig jaar wandelden er twee Eritrese vluchtelingen naar binnen, op zoek naar werk. Inmiddels staan zo'n 150 statushouders ingeschreven bij het uitzendbureau, waarvan er zeventig structureel aan het werk zijn geholpen. 'Hadden wij maar eerder actief gezocht binnen deze groep: het zijn ongelofelijk loyale medewerkers.'

Heel graag aan de bak

'Heel Nederland heeft het over schaarste op de arbeidsmarkt. Maar wij ontdekten dat er een grote groep mensen is die heel graag aan de bak wil: statushouders. Het enige dat je als bedrijf moet doen is deze mensen een kans geven en een beetje geduld hebben om ze op weg te helpen. Nu denk ik, hadden wij maar eerder actief gezocht binnen deze groep.'

Groot loyaliteitsgevoel

'In eerste instantie gaat het bij ons om plaatsen: de mensen die bij ons aankloppen willen graag snel aan de slag, en wij hebben opdrachtgevers die staan te springen om arbeidskrachten. Natuurlijk is de begeleiding van vluchtelingen anders dan bij andere werkzoekenden. Het taalniveau is vaak nog niet optimaal, dus is het nodig dat je de eerste keer mee gaat naar de opdrachtgever en ze aan elkaar koppelt. Als het vertrouwen er eenmaal is, dan gaat het eigenlijk altijd goed.'

Enorme vlucht vooruit

'Inmiddels kijken we ook naar het cv van de statushouders, wat hebben zij in het verleden al aan werkervaring opgedaan? Soms plaatsen we mensen in eerste instantie op een wat lager niveau. Zo kunnen zij bekend raken met de Nederlandse arbeidscultuur. We zien dat het spreken van de Nederlandse taal vaak een enorme vlucht vooruit neemt, nadat vluchtelingen aan de slag zijn gegaan. Ook wordt dan duidelijk hoe groot hun arbeidsethos is. Zo leer je de goede, gemotiveerde mensen kennen die je op den duur structureel kunt doorplaatsen naar werk op hun niveau.'

Iets terugdoen

'Natuurlijk zijn wij een commerciële organisatie en moet onze schoorsteen uiteindelijk roken. Toch vind ik het ook belangrijk dat wij iets terugdoen voor de maatschappij. Natuurlijk, je moet er wat tijd en dus geld in steken, maar ik ben ervan overtuigd dat de gemeenschap er uiteindelijk beter van wordt. Bovendien krijg je er als bedrijf ook goede, betrouwbare medewerkers voor terug.'

Grote cultuurshock

'Ik ben heel enthousiast over het project VIP2 van VluchtelingenWerk. Hier leren vluchtelingen onder andere specifieke vaktaal en hebben zij een persoonlijke arbeidscoach die hen helpt met vragen. Daar hebben deze mensen echt wat aan. Zij hebben kennis van de doelgroep, en wij kunnen vluchtelingen werkervaring laten opdoen en helpen bij het vinden van een structurele baan. Laatst ben ik naar een trainingsdag geweest van VluchtelingenWerk over Eritrea en Syrië. Wat een eyeopeners! Ik had me nooit eerder gerealiseerd hoe groot de cultuurshock is die deze mensen meemaken.'

Hard maken

'Ik wil de samenwerking met VluchtelingenWerk graag verstevigen. Ik ben dan ook erg enthousiast dat deze – voor ons nieuwe – doelgroep op ons pad is gekomen en maak me graag hard voor deze mensen. Ik zou andere werkgevers willen meegeven: zie de kansen, in plaats van de problemen. Begin gewoon, dan zal je zien wat voor moois het oplevert.'

Project VIP2

VluchtelingenWerk Nederland ondersteunt vluchtelingen met het project Vluchtelingen Investeren in Participeren (VIP2) om een goede start te maken op de Nederlandse arbeidsmarkt. Zo kunnen zij volwaardig en duurzaam deelnemen aan de Nederlandse maatschappij.

  • Het project wordt medegefinancierd door het fonds voor asiel, migratie en integratie en de Rabobank Foundation.

Meer persoonlijke verhalen

  • JanWillem ‘Deel uitmaken van 'Bakkie Doen?' was bijzonder’
  • Renée (17)‘Geen vraag was te gek, ik mocht ze alles vragen'
  • Mounir'Hun gevecht ken ik als geen ander'
  • Sanne (20)'Het is fijn om iets te betekenen voor een ander'

Ben je vrijwilliger, vluchteling of sympathisant en heb je ook een interessant verhaal? Laat het ons weten!