Mohamad (28) uit Syrië: 'Mijn papier, inkt en pennen gingen het eerst mee'

Vluchtelingen laten alles achter, maar nemen hun talenten mee. Mohamad Badenjki (28) is kalligraaf. Kalligrafie is een eeuwenoude kunst uit het Midden-Oosten, waarmee muren en plafonds van moskeeën worden gedecoreerd. 'Mijn inkt, papier en pennen waren de eerste dingen die ik in mijn vluchttas stopte. Pas daarna kwam de rest.'

De kunst van het geduld

'Kalligrafie zit in mijn genen, in mijn cellen. Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik niet aan het schrijven ben. Als mijn handen niet het papier beroeren, dan dansen de letters wel rond in mijn gedachten. Tijdens het kalligraferen ervaar ik een rust die ook na het schrijven nog lang bij me blijft. Het schrijven van vijf of zes woorden duurt dan ook zo’n vijftien dagen, een vers uit de Koran: een maand. Door mijn kunst leerde ik geduldig te zijn, een eigenschap die ik na mijn vlucht uit Syrië hard nodig gehad heb.'

Bananenboomschors

'Mijn papier, de inkt en kalligrafeerpennen. Dat waren de eerste dingen die ik mijn vluchttas stopte, pas daarna kwam de rest. Bijna alles wat je op deze foto ziet maak ik zelf. Van de schors van de bananenboom maak ik mijn papier, die ik op het laatst insmeer met een mengsel van thee en eieren: dat geeft een prachtige kleur aan het blad. Mijn inkt maak ik van houtskool, de pennen snij ik uit rietstengels, heel precies in een hoek van vijftien graden. Het blad van mijn kalligrafietafel staat in dezelfde hoek gekanteld. Alleen zo krijg ik de anatomie van de letters perfect op papier.'

Eigen bedrijf

'Kalligrafie gaat veel verder dan alleen mooi kunnen schrijven. Van oudsher decoreert een kalligraaf de muren en plafonds van moskeeën en kastelen. Alles luistert heel nauw: ik meet de letters en figuren zo af, dat zij later naadloos op de muur passen waar een graveerder ze in het steen beitelt. In Nederland is mijn kunst nog redelijk onbekend, maar ik merk dat de interesse groot is. Naast mijn studie Fysiotherapie, run ik een klein bedrijfje waarmee ik presentaties en workshops geef over Arabische kalligrafie en haar historie. Mijn netwerk groeit, ik leer steeds meer kunstenaars in Nederland kennen. Ondertussen heb ik ook mijn propedeuse op zak. Het gaat weer goed met me, Nederland is nu mijn tweede thuis.'

Meer persoonlijke verhalen

Ben je vrijwilliger, vluchteling of sympathisant en heb je ook een interessant verhaal? Laat het ons weten!