Huisstijl VluchtelingenWerk Nederland

Op deze pagina vind je informatie over het juiste gebruik van de huisstijl van VluchtelingenWerk. De huisstijl vormt een belangrijk instrument bij de communicatie richting onze doelgroepen. Zo krijgt VluchtelingenWerk één herkenbaar gezicht.

Een huisstijl bestaat uit veel meer dan alleen een logo. Lettertype, kleuren, vaste verhoudingen in formaat, vorm en contrast en papier- en materiaalkeuze horen er ook bij. Daarnaast is de keuze van de fotografie een onderdeel. Samen zorgen ze voor een eenduidige uitstraling van onze organisatie.

  • Logo's VluchtelingenWerk en externe partijen

    Wil je ons logo downloaden en/of wil je weten hoe je deze moet toepassen?

    > Naar de downloadpagina van de VluchtelingenWerk logo's

     

  • Kleuren
    • Oranje en rood zijn de basiskleuren van de huisstijl. Rood heeft als PMS 485 en oranje is PMS 158. Naast de basiskleuren kun je nog een aantal andere kleuren gebruiken voor de tekst, vormentaal of de tekstkaders. Deze kleuren vind je in het kleurenpalet. Andere kleuren zijn niet toegestaan.
    • Voor eenheid en herkenning kun je een vaste kleur kiezen naast de hoofdkleuren rood en oranje. Of je kan een vaste kleur kiezen voor bepaalde producten,  een speciale doelgroep of een thema.
    • De kleuren kunnen gebruikt worden voor tekst, vormentaal (de golf), tekstkaders (als achtergrondvlak) en voor papier.
    • Wat betekent PMS eigenlijk? PMS is een kleurcodering die wordt gebruikt voor drukwerk. Voor ongeveer 1.000 standaardkleuren is er een kleurnummer. Dankzij deze nummering wordt er altijd precies dezelfde kleur gebruikt. Naast PMS is er ook vierkleurendruk (ook wel fullcolour genoemd). De opbouw van de kleur in fullcolour staat in getallen, gevolgd door de letters CMYK. Er zijn ook kleurcodes voor digitaal gebruik. Een overzicht van alle kleuren en kleurnummers uit onze huisstijl.
  • Lettertype
    • Onze letter heet Solex. Het is een schreefloze, goed leesbare letter met een eigen karakter. De Solex bestaat uit drie types; regular, medium en bold. Voor reguliere teksten gebruik je corps 10.
    • Download hier de letter (zip-bestand).
    • Wat gebruik je waarvoor?
      Titels: medium
      Koppen: medium of bold
      Tussenkoppen: bold
      Inleiding: medium
      Platte tekst: regular
      Fotobijschrift: regular en italic
      Quotes/streamers: medium italic
    • De tekst hoeft niet altijd in zwart of grijs, het mag ook in een van de twee hoofdkleuren of een van de acht kleuren uit het palet. Let er wel op dat de juiste PMS-kleur wordt gebruikt, zie de informatie op deze pagina over de huisstijlkleuren.
    • Wanneer het niet mogelijk is om Solex toe te passen (bijvoorbeeld binnen een macro), kies dan voor het lettertype Arial.
    • Bij het plaatsen van ondertiteling bij het maken van video/film kan het lettertype Sans serif at 36pt, Arial gebruikt worden.
  • Vormen
    • In de huisstijl gebruiken we een vast vormelement op omslagen, posters en folders. Deze vorm is afgeleid van het logo, we noemen het de golf. De golf mag alleen op bepaalde manieren worden gebruikt. Hier vind je een uitgebreide uitleg.
    • De golf staat altijd ruim boven het logo. Je mag er tekst en beeld in plaatsen. De golf mag op allerlei hoogtes worden geplaatst en omhoog of omlaag worden geschoven. De bovenkant mag omhoog worden geschoven terwijl de onderrand blijft staan. Hier staan alle mogelijkheden voor covers op een rij.
    • Let op: de golf mag niet naar rechts of naar links worden geschoven, gekanteld, uitgerekt of opgeblazen.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Volg ons via: