Huisstijl VluchtelingenWerk Nederland

Op deze pagina vind je informatie over het juiste gebruik van de huisstijl van VluchtelingenWerk. De huisstijl vormt een belangrijk instrument bij de communicatie richting onze doelgroepen. Zo krijgt VluchtelingenWerk één herkenbaar gezicht.

Een huisstijl bestaat uit veel meer dan alleen een logo. Lettertype, kleuren, vaste verhoudingen in formaat, vorm en contrast en papier- en materiaalkeuze horen er ook bij. Daarnaast de keuze van de fotografie is een onderdeel. Samen zorgen ze voor een eenduidige uitstraling van onze organisatie. Het kost discipline en vasthoudenheid om ervoor te zorgen dat iedereen zijn producten op dezelfde manier maakt. Daarbij is het nodig om je eigen smaak en voorkeuren aan de kant te zetten.

  • Logo's VluchtelingenWerk en externe partijen

    Wil je ons logo downloaden of wil je weten hoe je het logo moet toevoegen?

    > Naar de downloadpagina van de VluchtelingenWerk logo's

    > Naar de downloadpagina van de logo's van CBF, ANBI en de Nationale Postcode Loterij

     

  • Kleuren
    • Oranje en rood zijn de basiskleuren van de huisstijl. Rood heeft als PMS 485 en oranje is PMS 158. Naast de basiskleuren kun je nog een aantal andere kleuren gebruiken voor de tekst, vormentaal of de tekstkaders. Deze kleuren vind je in het kleurenpalet. Andere kleuren zijn niet toegestaan.
    • Voor eenheid en herkenning kun je een vaste kleur kiezen naast de hoofdkleuren rood en oranje. Of je kan een vaste kleur kiezen voor bepaalde producten,  een speciale doelgroep of een thema.
    • De kleuren kunnen gebruikt worden voor tekst, vormentaal (de golf), tekstkaders (als achtergrondvlak) en voor papier.
    • Wat betekent PMS eigenlijk? PMS is een kleurcodering die wordt gebruikt voor drukwerk. Voor ongeveer 1.000 standaardkleuren is er een kleurnummer. Dankzij deze nummering wordt er altijd precies dezelfde kleur gebruikt. Naast PMS is er ook vierkleurendruk (ook wel fullcolour genoemd). De opbouw van de kleur in fullcolour staat in getallen, gevolgd door de letters CMYK. Er zijn ook kleurcodes voor digitaal gebruik. Een overzicht van alle kleuren en kleurnummers uit onze huisstijl.
  • Lettertype
    • Onze letter heet Solex. Het is een schreefloze, goed leesbare letter met een eigen karakter. De Solex bestaat uit drie types; regular, medium en bold. Voor reguliere teksten gebruik je corps 10.
    • Download hier de letter (zip-bestand).
    • Wat gebruik je waarvoor?
      Titels: medium
      Koppen: medium of bold
      Tussenkoppen: bold
      Inleiding: medium
      Platte tekst: regular
      Fotobijschrift: regular en italic
      Quotes/streamers: medium italic
    • De tekst hoeft niet altijd in zwart of grijs, het mag ook in een van de twee hoofdkleuren of een van de acht kleuren uit het palet. Let er wel op dat de juiste PMS-kleur wordt gebruikt, zie de informatie op deze pagina over de huisstijlkleuren.
    • Wanneer het niet mogelijk is om Solex toe te passen (bijvoorbeeld binnen een macro), kies dan voor het lettertype Arial.
  • Vormen
    • In de huisstijl gebruiken we een vast vormelement op omslagen, posters en folders. Deze vorm is afgeleid van het logo, we noemen het de golf. De golf mag alleen op bepaalde manieren worden gebruikt. Hier vind je een uitgebreide uitleg.
    • De golf staat altijd ruim boven het logo. Je mag er tekst en beeld in plaatsen. De golf mag op allerlei hoogtes worden geplaatst en omhoog of omlaag worden geschoven. De bovenkant mag omhoog worden geschoven terwijl de onderrand blijft staan. Hier staan alle mogelijkheden voor covers op een rij.
    • Let op: de golf mag niet naar rechts of naar links worden geschoven, gekanteld, uitgerekt of opgeblazen.
  • Papiersoort en stationery
    • Ons briefpapier maakt onderdeel uit van onze huisstijl. Papiersoorten lopen erg uiteen en bepalen daarom deels de uitstraling van het product. Op dit moment gebruiken wij Print Speed Offset. Dit is een uncoated papiersoort. Wij hebben voor dit papier gekozen omdat het een eenvoudige, niet dure uitstraling heeft. Bekijk het producsheet van Print Speed Offset. Het heeft 4 sterren volgens het Green Star System van Antalis, is FSC® Mix 70% gecertificeerd (gerecycled) en heeft het EU Ecolabel. Daarnaast heeft het een goede prijs-kwaliteit verhouding en is het goed leverbaar. We houden de markt in de gaten voor een papiersoort dat 100% gerecycled is en ook een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft en goed leverbaar is.
    • Wil je stationery voor VluchtelingenWerk bestellen? De drukkerij die de bestellingen van briefpapier, enveloppen en mappen met logo voor VluchtelingenWerk verzorgt is Drukkerij 'de Toekomst'. Bestellingen kunnen gedaan worden via de bestaande online bestelmodule. Zie daarvoor informatie op intranet (voor medewerkers en vrijwilligers van VluchtelingenWerk).
  • Producten maken

    Ben je van plan iets (te laten) vormgeven?  Bijvoorbeeld een folder of flyer? Eenvoudig drukwerk of een digitaal foldertje kan iedereen zelf maken op de website Docufiller (zie hieronder). Afgezien van drukkosten kost dit dus alleen maar tijd. En het eindresultaat ziet er prima uit! Heb je een ingewikkelder product zoals een grote folder met veel tekst, een projectvoorstel of een jaarverslag? Dan is het raadzaam om je product te laten vormgeven door een vormgever of DTP'er.

    • Wil je zelf eenvoudig vormgeven? Informatie over het gebruik van onze online vormgevingstool Docufiller voor medewerkers en vrijwilligers van VluchtelingenWerk staan op intranet, onder 'producten maken'. Wil je een flyer of brochure laten maken door een vormgever? Wijs de vormgever dan op deze pagina's over onze huisstijl en stuur ze een 1 of 2 mooie voorbeelden toe als richtlijn. Heb je een goede, betaalbare vormgever nodig of zoek je andere hulp of advies bij het laten maken van een communicatiemiddel? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie van het Landelijk Bureau.
  • Fotografie

    Ook hoe wij fotografie inzetten, is onderdeel van onze huisstijl en draagt bij aan een sterk merk. We willen dat onze foto's aansprekend zijn en goed ons werk laten zien. Door eenduidigheid in de uitstraling van onze foto's dragen deze bij aan de herkenbaarheid van ons merk. Hiervoor volgen een aantal richtlijnen:

    • We laten mensen in hun kracht zien en maken foto's met een (in het algemeen) positieve uitstraling. Het streven is dat er in ieder geval 1 persoon de camera inkijkt.
    • Tenzij het echt om een groepsfoto gaat, het liefst niet meer dan 3 personen op de foto.
    • We streven naar een weerspiegeling van vluchtelingen uit verschillende landen, van verschillende leeftijden en een goede verhouding man/vrouw.
    •  Zorg dat er voor iedereen die op de foto gaat, een toestemmingsformulier wordt getekend.