Jaarverslag 2015

'Het jaar van de vluchteling', zo noemen we 2015 in ons Jaarverslag. Niet eerder in onze recente geschiedenis komen in één jaar zoveel vluchtelingen naar Europa. Meer dan één miljoen, van wie er 58.000 in Nederland om bescherming vragen. De komst van deze vluchtelingen maakt veel los in onze samenleving.

Golf van betrokkenheid en steun

In 2015 zijn we getuige van een golf van betrokkenheid en steun voor vluchtelingen in onze samenleving. Ook de steun voor VluchtelingenWerk groeit enorm. Meer dan 11.000 mensen melden zich aan als vrijwilliger bij VluchtelingenWerk. Onze inkomsten uit eigen fondsenwerving verdubbelen ten opzichte van 2014.  Tegelijkertijd groeit bij een deel van de bevolking de weerstand tegen de komst van asielzoekers. Veel mensen maken zich zorgen.

Dilemma's voor VluchtelingenWerk

VluchtelingenWerk wordt in dit bijzondere jaar geconfronteerd met dilemma's. Accepteren we bijvoorbeeld de uiterst sobere leefomstandigheden in de noodopvang, omdat de eerste zorg is dat mensen niet op straat hoeven te slapen?

Bewogen jaar

In ons Jaarverslag 2015 lees je meer over dit bewogen jaar. Met het jaarverslag legt VluchtelingenWerk verantwoording af aan al haar giftgevers, subsidiënten, donateurs en andere betrokken. Het jaarverslag is in verschillende vormen beschikbaar:

Jaarverslag 2015

Wil je uitgebreid lezen wat er in 2015 door VluchtelingenWerk is gedaan? Bekijk dan de volledige versie van het Jaarverslag 2015.

Jaarrekening 2015

Ben je meer geïnteresseerd in de cijfers? Bekijk dan de Jaarrekening 2015. Hieronder vindt je de Jaarrekening 2015 van het Landelijk Bureau en de gecombineerde Jaarrekening 2015 van de Vereniging VluchtelingenWerk Nederland.

Jaarverslag 2015 'extra small'

Wil je snel kennisnemen van de belangrijkste ontwikkelingen? Bekijk dan onze 'extra small'-versie. Deze versie verzenden we ook naar relaties en donateurs.

English version

In the Summary of our Annual Report you will find information about our activities in 2015.

Online Jaarverslag

Door op de afbeelding te klikken kun je hieronder door het Jaarverslag 2015 bladeren.