Onze doorlopende campagne 'Bakkie doen'

Onze campagnes voor vluchtelingen

VluchtelingenWerk wil het draagvlak voor vluchtelingen vergroten. Daarom voeren we regelmatig campagne. Hieronder een greep uit onze campagnes.

Bakkie doen?

Waarom is een ‘simpel’ bakkie koffie drinken met elkaar zo waardevol? We merken dat vluchtelingen veel behoefte hebben aan contact met Nederlanders. Dat geeft hen een gevoel van erbij horen en mee mogen doen. Ook willen ze graag de Nederlandse taal oefenen. Hoe kan dat beter dan met een kopje koffie in de hand? Daarom schenken vluchtelingen op Wereldvluchtelingendag kopjes koffie en delen ze hun verhalen met voorbijgangers. 

Terugblik 'Bakkie Doen?' Wereldvluchtelingendag 2019

#500kinderen

In 2020 startten we Samen met Defence for Children en Stichting Vluchteling de actie #500kinderen. Daarmee roepen we de Nederlandse overheid op om 500 van de 5.000 alleenstaande kinderen uit de Griekse kampen over te nemen. Onze actie maakt veel los. Meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten sluit zich, op ons verzoek, aan bij de coalitie van welwillende gemeenten en steunen onze oproep. Ook laten onder andere kerken, artsen, partijprominenten en bekende Nederlanders van zich horen. En meer dan 100.000 Nederlanders tekenen onze petitie! Op de dag van de petitieoverhandiging zetten we 500 lege witte stoelen op het Plein in Den Haag, om de 500 kinderen te symboliseren.
   

De beschamende Moria-deal | Vluchtelingkinderen | VluchtelingenWerk Nederland

Verkiezingen

Een land van angst en wantrouwen? Of kiezen we voor medemenselijkheid en vertrouwen? VluchtelingenWerk Nederland gelooft in een samenleving waarin mensen rekening houden met elkaar - dus ook met vluchtelingen! In onze verkiezingscampagnes vragen we Nederlanders om hun droom uit te spreken over het land waarin zij willen wonen en vestigen we de aandacht op de vluchteling-vriendelijkheid van politieke partijen.

Zo legden we bij de Tweede Kamer verkiezingen 2021 de verkiezingsprogramma's langs de politieke meetlat. Hoe kijken partijen bijvoorbeeld aan tegen het opvangen van mensen uit overvolle vluchtelingenkampen als kamp Moria? Wij zochten het allemaal uit en lanceerden de online en offline campagne 'Maak geen verschil met je stem!'

Sarah (Palestina) en de Nederlandse Ellen | Maak geen verschil met je stem | VluchtelingenWerk

 

Deur-tot-deurwervingscampagne

We voeren geregeld een deur-tot-deurwervingscampagne in verschillende delen van Nederland. De doelen van deze actie zijn: mensen informeren over het werk van VluchtelingenWerk en nieuwe donateurs werven. Hiermee willen we het draagvlak voor vluchtelingen en voor het werk van VluchtelingenWerk vergroten. Ook willen we hiermee het aantal donateurs uitbreiden, aangezien VluchtelingenWerk voor een belangrijk deel afhankelijk is van de bijdragen van particuliere donateurs.

Door de coronapandemie komt deze vorm van werving grotendeels stil te liggen. In 2021 zijn wij op kleine schaal weer gestart met onze activiteiten rond deur-tot-deur-werving. Naast de 'anderhalvemeterregel' nemen wij alle mogelijke (voorzorgs)maatregelen om de veiligheid van zowel de werver als de mensen bij wie langsgaan te waarborgen. Hiervoor is een coronaprotocol opgesteld door de bureaus waarmee wij samenwerken.

Help mee: geef voor vluchtelingen

Op zoek naar veiligheid lieten vluchtelingen alles achter wat hun lief is. Nu moeten ze hun leven weer opnieuw opbouwen in een land dat vreemd voor hen is. VluchtelingenWerk helpt vluchtelingen op weg naar een nieuwe toekomst. Jouw bijdrage helpt hier enorm bij!

Ja, ik doe een gift >>

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Volg ons via: