Karin en Moustafa staan samen voor de klas

'Waarom moest je eigenlijk vluchten?' De leerlingen van de middelbare school in Alkmaar willen álles weten van de Syrische Moustafa. Hij bezocht de school voor het voorlichtingsproject Bekend maakt Bemind van VluchtelingenWerk.

Waarom vlucht je?

Moustafa staat met de Nederlandse Karin voor de klas. Hij heeft al snel de aandacht van de leerlingen te pakken. Op de kaart wijst hij aan waar hij vandaan komt, een dorpje vlak bij Afrin, waar het nu heel gevaarlijk is. 'We hadden tweeduizend olijfbomen en ik had ook nog twee huizen in Aleppo. We hadden alles, behalve vrijheid.' Als de situatie te gevaarlijk wordt, vlucht het gezin in 2011 naar Turkije en daarna naar Europa. Moustafa: 'Niemand wil vluchteling zijn. Ik heb twee zoons: Rudi is 16 en Fidel is 10. Zij waren de belangrijkste reden om te vluchten: mijn vrouw en ik wilden voor hen een goed en veilig leven.'

Achtergebleven familie

De leerlingen zijn benieuwd hoe Moustafa het vindt in Nederland. 'In Nederland zijn we veilig, maar het was wel erg wennen. We moesten een nieuwe taal leren, ik moest een baan vinden. En we maakten ons zorgen over onze achtergebleven familie in Syrië. In het begin wilden de Nederlandse kinderen in het dorp niet met Fidel spelen. Maar nu is alles goed voor de kinderen. Voor ons nog niet helemaal: we hebben een huis, we hebben vrienden maar mijn hart is nog steeds in Syrië.'

Van stoer naar zacht

Bekend maakt Bemind-collega Karin kijkt toe hoe Moustafa in de klas zijn verhaal vertelt. 'Ik vind het indrukwekkend hoe Moustafa zijn verhaal met de leerlingen deelt. Als hij vertelt dat zijn jongste zoon gitaar speelt en dat hij in de eerste maanden in Nederland gepest werd, herkennen de leerlingen zich in zijn voorbeelden. Het verhaal van Moustafa zet iets in beweging. Het zijn pubers, bezig met roken, muziek. Maar dat stoere wordt tijdens zo'n voorlichting langzaam zachter.'

Reacties leerlingen en leerkracht

Na afloop van de les zegt leerling Hilde (15): 'Ik vond het heel interessant en ik zou wel willen helpen maar ik weet niet goed hoe.' Alexander (16) vult aan: 'Het is goed dat we deze les krijgen. Iedereen mag z’n eigen mening vormen, je mag ook negatief denken over vluchtelingen. Maar je moet wél weten hoe het echt zit.' Ook leerkracht Liesbeth is blij met de voorlichting. 'Door de nieuwe media lijkt de wereld heel groot, maar in de praktijk zijn veel leerlingen juist erg ik-gericht. Wij willen onze leerlingen opvoeden tot wereldburgers. Daarvoor is het belangrijk dat ze kritisch leren denken en zich kunnen inleven. Project Bekend maakt Bemind helpt daarbij, de verhalen van de vluchtelingen raken de leerlingen.'

Project Bekend maakt Bemind

Overal wordt óver vluchtelingen gesproken. Met het project Bekend maakt Bemind bieden wij de mogelijkheid in gesprek te gaan mét een vluchteling en geven wij hem of haar een gezicht. Wil jij dat Moustafa of een van zijn collega's bij jou op school, werk of vereniging komt spreken? Onze getrainde vrijwilligers komen graag in koppels op bezoek, een vluchteling en een niet-vluchteling. Tijdens deze laagdrempelige bijeenkomsten delen zij feitelijke informatie over vluchtelingen, maar vooral hun persoonlijke verhaal: waarom moet iemand vluchten en hoe is het om in Nederland een nieuw leven op te bouwen? Lees meer over dit project.

Deel dit met anderen