Werken in corona-tijden teamleider Nadia vertelt: “Wij doen het echt samen”

Nadia Meijer is teamleider op de locatie in Purmerend-Beemster. De locatie van VluchtelingenWerk is gevestigd in de centrale bibliotheek in Purmerend en ze werken met een team van ongeveer 35 vrijwilligers aan 65 tot 100 lopende trajecten met cliënten.

Na de persconferentie van de Rijksoverheid was op zondagavond 15 maart al meteen duidelijk dat de centrale bibliotheek gesloten werd voor publiek, waardoor dus ook de locatie van VluchtelingenWerk in Purmerend. Hoe ga je dan als team te werk? Dat vroegen wij aan teamleider Nadia Meijer.

Skype spreekuur

“Op maandag 16 maart zijn we meteen posters in diverse talen gaan ophangen en hebben we het skype spreekuur geïntroduceerd. Van maandag t/m donderdag hebben we een online spreekuur via Skype van 10:00 tot 14:00. De drempel voor het Skype spreekuur is wel hoog merken we. Je moet eerst goed uitleggen hoe het werkt. Maar eenmaal gewend en enkele weken verder, merken we op dat er geregeld gebruik van wordt gemaakt door de cliënten,” vertelt Nadia.

Tolken zijn nu extra belangrijk

“Ons team met vrijwilligers is meteen omgeschakeld naar online en ze onderhouden het contact met hun cliënten via telefoon, WhatsApp en Skype. Onze tolken zijn nu ook extra belangrijk. Zij tolken normaliter op onze spreekuren, maar worden nu vaak bijgeschakeld als we gaan videobellen met een cliënt. In de huidige situatie zijn de tolken de sleutelfiguren om het online contact met de cliënten in eigen taal te behouden.”

Zelfredzaamheid

“We maken ook online afspraken met cliënten om bijvoorbeeld de post door te nemen. Door met elkaar te videobellen kan je de post ook zien en doornemen. Vaak doen we dat dus met een tolk erbij. Het blijkt dat cliënten redelijk zelfredzaam zijn. Laatst lukte het een cliënt om zelf haar DigiD te activeren. Voor een handtekening sturen we een retourenvelop mee.

Dit is een leerzame periode waarin je erg creatief wordt en op zoek gaat naar oplossingen. De saamhorigheid is groot en ik ben enorm trots op mijn team met vrijwilligers. Een trainer van Euro-Wijzer is ons team is bezig een online training te maken. Zo kunnen onze cliënten toch de lessen blijven volgen.”

In contact blijven

“We blijven goed in contact met onze cliënten. Zo ook met een Syrische mevrouw van 98 die alleen in een aanleunwoning woont. Onze tolk heeft haar even opgebeld om te vragen hoe het gaat en of ze nog hulp nodig heeft. Deze gegevens zetten we dan meteen in VVS.

Ook voor grote gezinnen met meer dan 6 kinderen hebben we oog. Voor de ouders is deze tijd zwaar en er is vaak maar 1 laptop om met zijn allen te delen. We hebben nauw contact met de GGD, wijkteams, het jeugdloket, de voedselbank en andere partijen in de buurt.

We merken dat cliënten wel bang zijn. Ze durven vaak niet naar buiten om bijvoorbeeld hun voedselpakket op te halen bij de Voedselbank. Ook krijgen ze te maken met fake nieuws wat onderling verspreid wordt. Wij vertellen dan dat ze de informatie van het RIVM kunnen volgen."

We doen het samen

“Wij hadden als een WhatsApp groep met de vrijwilligers onderling. Zo konden we snel schakelen. Het is nu van belang om prioriteiten te stellen. Wat moet nu en wat kan nog even wachten. De vrijwilligers zijn heel flexibel en betrokken. Je moet het met elkaar doen en daarbij is het belangrijk om goed voor elkaar te zorgen.”

dinsdag 14 april 2020