Brood bakken en de taal leren

Thuis in quarantaine inburgeren: dat klinkt bijna als een contradictie. Toch gebeurt het momenteel op grote schaal overal in onze regio. En bloedfanatiek.

Hoe geef je dat verplicht thuiszitten toch iets van meerwaarde? Wat kun je thuis leren? De docenten van de inburgeringslocaties keken zelf thuis om zich heen en deden zo, in de eigen leefomgeving, inspiratie op. ‘De cursisten uit een van onze alfabetiseringsgroepen kregen de opdracht een foto van hun woonomgeving te maken en daar iets over te vertellen. Of ze moesten thuis een voorwerp met bijvoorbeeld de letter b fotograferen’, zo noemt Christa Drent, teamleider Inburgering op onze locaties in Leiden, Zoetermeer en Delft, een paar spontaan bedachte oefeningen.
Een andere docent maakte thematische lessen, met foto’s en filmpjes. Zo hebben de cursisten al een les gehad over het bakken van een pannenkoek, het koken van een ei of het bakken van een brood.

 

 

Familieleden

Een van de docenten van een alfabetiseringsklas uit Leiden vertelt dat haar cursisten enthousiast meedoen met de les en dat regelmatig ook familieleden daarbij aansluiten. Dit heeft als voordeel dat de zwakke cursisten uit haar groep nu ook regelmatig ondersteuning krijgen van een familielid dat het Nederlands al beter beheerst. Die nieuwe betrokkenheid thuis kan helpen bij het maken van volgende stappen.
Cursisten die het in de klas moeilijk vinden om een spreekopdracht te doen, voelen zich volgens teamleider Christa Drent, nu vrijer om bijvoorbeeld via WhatsApp de opdracht in te spreken en op die manier alleen met de docent te maken te hebben. Christa Drent:  ‘Zo zie je dat de online lessen voor sommige cursisten ook een voordeel kunnen zijn.’

donderdag 30 april 2020