donderdag 28 september 2017

Samen leren, samen lezen in Gorinchem

Bas en Mehari zitten voorovergebogen over hun leestekst op zoek naar het antwoord op de vraag ‘naar welke zin verwijst het woord 'bovendien’ in regel 25?’ Bas zit in groep 8 van de Jenaplanschool Gorkum en Mehari volgt een inburgeringscursus op de leslocatie van VluchtelingenWerk Gorinchem. Zij zijn twee van de deelnemers aan het project ‘Samen Lezen’, waarbij statushouders en basisschoolleerlingen samen oefenen met begrijpend lezen.

De deelnemende cursisten van VluchtelingenWerk bereiden zich voor op het Staatsexamen programma I, waarmee ze toegang krijgen tot een vervolgopleiding in Nederland. Zij lezen in hun lessen teksten op hetzelfde niveau als de kinderen van groep 7-8. Daarom besloten Saskia Knijft (leerkracht Jenaplanschool groep 7-8) en Jeanet van Iperen (NT2-docent bij VluchtelingenWerk) de handen ineen te slaan. Collega´s van groep 7-8 Danielle de Groot en Petra Geerts reageerden direct enthousiast op de plannen en samen werkten ze het project uit. Een keer per week bezoeken de cursisten van VluchtelingenWerk de Jenaplanschool om daar duo’s te vormen met de leerlingen. De duo’s lezen samen een vooraf voorbereide leestekst en stellen elkaar vragen over de tekst. Hiermee trainen ze zowel leessnelheid als tekstbegrip.

Dezelfde leerdoelen

Voor de inburgeraars is het belangrijk dat ze in contact komen met moedertaalsprekers van het Nederlands en voor de kinderen is het leerzaam om mensen uit andere culturen te ontmoeten. Maar bovenal ligt de focus van het project op het verbeteren van de leesvaardigheid . De kinderen en de cursisten hebben dezelfde leerdoelen en kunnen daarom van elkaar leren. Daarnaast is het natuurlijk een erg leuke en interactieve manier van leesonderwijs, hetgeen de motivatie ten goede komt.

Nieuwsgierig

De inburgeraars en leerlingen zijn nieuwsgierig naar elkaar, dus voordat ze van start gaan wordt er even kort gekletst. Al snel beginnen de duo’s echter geconcentreerd te lezen, beurtelings een alinea. De teksten en vragen zijn pittig en er wordt druk over de antwoorden gediscussieerd.

Het project is twee weken geleden van start gegaan en zowel de inburgeraars als de leerlingen en hun ouders zijn enthousiast. Na afloop worden zelfs al plannen gesmeed voor de volgende sessie: ‘Volgende keer wil ik weer met hem in een groepje!’

Deel dit met anderen