Klachtenregeling VluchtelingenWerk Nederland

VluchtelingenWerk wil al haar cliënten, medewerkers en relaties zorgvuldig behandelen. Toch blijft hulpverlening mensenwerk. Er kunnen dan ook (onbedoeld) fouten gemaakt worden. Om deze fouten zo goed mogelijk te herstellen, is er een klachtenregeling. Hier lees je hoe en waar je een klacht kunt indienen en hoe de behandeling van je klacht verloopt.

Wie kan een klacht indienen?

Deze klachtenregeling betreft het handelen van VluchtelingenWerk. Iedereen die contact met ons heeft of in het recente verleden heeft gehad, kan een klacht indienen. Ook medewerkers van de stichting kunnen een klacht indienen.

Waarover kun je een klacht indienen?

Je kunt een klacht indienen over alle zaken die betrekking hebben op de organisatie en medewerkers (beroepskrachten, vrijwilligers en stagiairs), zoals over een genomen beslissing of gedragingen van een medewerker tegenover jou. De gebeurtenis die tot de klacht heeft geleid, mag niet langer dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden.

Aan wie kun je de klacht voorleggen?

Wanneer je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker van de stichting zich tegenover jou gedraagt, of als je het niet eens bent met diens beslissing of handeling, is het goed om dit in eerste instantie met de medewerker zelf te bespreken. Wanneer je hierover ontevreden bent en blijft, kun je het proberen in de lijn op te lossen, dus via de leidinggevende van de medewerker. Mocht je nog steeds ontevreden zijn, kun je het ingevulde klachtenformulier aan de contactpersoon klachtenregeling sturen. Wanneer ook dit geen oplossing biedt, kun je het probleem kenbaar maken bij de Klachtencommissie.

Stappenplan klacht indienen

Het stappenplan van de procedure is als volgt:

1. Bespreek je klacht met de betreffende medewerker

Indien dit geen oplossing biedt:

2. Leg je klacht neer bij de leidinggevende van betreffende medewerker

Indien dit geen oplossing biedt of wanneer je hulp wilt bij de bemiddeling:

3. Leg je klacht neer bij de contactpersoon klachtenregeling. Deze helpt je bij de afhandeling van de klacht of verwijst je door naar de Klachtencommissie.

Hoe wordt je klacht bij de Klachtencommissie behandeld?

De klachtbehandeling werkt met het principe van hoor en wederhoor.

Klachtenformulier

Dien een klacht in met hulp van het klachtenformulier:

Klachtenformulier Stichting VluchtelingenWerk Nederland 2024

Klachtenreglement

Hieronder is het mogelijk de uitgebreide klachtenregeling van VluchtelingenWerk Nederland te lezen.

Contact

Wil je contact opnemen met de contactpersoon klachtenregeling of Klachtencommissie?

Stuur dan een brief naar: VluchtelingenWerk Nederland t.a.v. contactpersoon klachtenregeling Postbus 2894 1000 CW Amsterdam

Of een e-mail naar: klachten@vluchtelingenwerk.nl.

In plaats van het indienen van een klacht kun je er ook voor kiezen om een melding van ongenoegen te doen. Meldingen kunnen voor ons leerzame signalen zijn. Ook in dat geval wordt er contact met je opgenomen hoe de verdere afhandeling er uit zal zien.