Een rondje rijden om laptops uit te delen
Het bericht van 15 maart 2020 verbaasde me niet: ‘De scholen gaan dicht’. Dus ook de inburgeringslessen werden stopgezet.
En nu?
Als NT2-docent ben je gewend om te improviseren, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Wat onwennig maar gemotiveerd, ging ik meteen op zoek naar mogelijkheden om de cursisten direct al met de Nederlandse taal bezig te laten houden. Ik was niet de enige. Al gauw hoorde ik van collega’s wat zij allemaal deden om de cursisten met taal bezig te laten zijn. Spontane ideeën en adviezen werden gelijk gedeeld en ingezet.
Ook de diverse uitgeverijen zetten hun beste beentje voor. Een mooi voorbeeld is het gratis ter beschikking stellen van de alfabetiseringsmethode Diglin plus (open.diglinplus.nl)
Vooral Whatsapp wordt ingezet om contact te houden met de cursisten. Behalve kant en klare Kahoot-spelletjes die je in je WhatsApp groepen kan delen, worden er onder andere filmpjes van SchoolTV, klokhuis en YouTube gedeeld, gekoppeld aan zelfgemaakte opdrachten . Ik heb zelfs de toespraak van de koning gebruikt om ‘Kennis van de Nederlandse Maatschappij’ (KNM) te bevorderen! Dit is maar één onderdeel van de vele les-ideeën dat wordt ingezet om de taalbevordering in stand te houden.
Laptops zonder wat lekkers
Ondertussen waren we druk om structureel les te kunnen geven waar mogelijk. Maar daarvoor is allereerst een laptop nodig. Omdat veel cursisten niet in het bezit zijn van een computer of tablet, mochten de laptops van school worden uitgeleend. Dus naar school gereden en al de laptops bij de cursisten thuis gebracht. Natuurlijk vroegen alle cursisten of ik binnen wilde komen voor thee, koffie en iets lekkers. Ik moest helaas weigeren vanwege Corona en bovendien, als ik aan alle uitnodigingen gehoor had gegeven, was ik nu nog steeds bezig laptops uit te delen, denk ik!