Gemeenten & Professionals, 25 augustus 2021

Familie Celik stelt zich hoge doelen

Ismail Celik, oud-docent technisch tekenen elektrotechniek, vluchtte in 2018 uit Turkije. ‘Wij, mijn vrouw Emine en onze twee zoons en dochter, wonen sinds een jaar in ‘s Gravendeel. Allemaal zijn we druk bezig met het leren van Nederlands.’
placeholder

De oudste kinderen van Ismail Celik gingen na hun aankomst in juni 2020 in ‘s Gravendeel intensief de Nederlandse taal leren om snel resultaten te bereiken. Zijn dochter Hamide (17) vertelt blij: ‘Mij lukte het om na vijf maanden van de internationale schakelklas (isk) door te stromen naar 4 vwo, waar ik gelijk een profiel koos voor mijn eindexamen.’

Schakeljaar

Talha (19), de zoon van Ismail en inburgeringsplichtig, kon door een gesprek met teamleider Annie van Ree van VluchtelingenWerk Hoeksche Waard en de gemeentelijke Klantmanager Werk naar het isk in plaats van naar volwassenentaalonderwijs. Talha vertelt: ‘Behalve de online lessen van de isk bij Albeda volgde ik ook andere online taallessen. Mijn doel is om later op het hbo international business te gaan studeren.’ Talha schreef zich in bij drie verschillende scholen om zijn kans tot toelating tot een schakeljaar te vergroten. ‘Ik start het schakeljaar in september aan de Universiteit Leiden, drie dagen fysiek en twee dagen online.’

Luisterend oor

Loes Wolfs uit Oud-Beijerland werkt als vrijwilliger bij VluchtelingenWerk en is de maatschappelijk begeleider bij het gezin Celik. ‘Ik was tot mijn pensioen zelfstandige op het gebied van marketing in de bouw. Nadat ik de eerste beelden op tv zag van de stroom van vluchtelingen uit Syrië en in Oud-Beijerland een groep van 200 asielzoekers werd opgevangen, besloot ik voor dit vrijwilligerswerk te kiezen. Ik bied behalve ondersteuning ook een luisterend oor aan de familie Celik.’

Fysiek naar school

Het was voor het gehele gezin lastig om met lessen online thuis de Nederlandse taal te leren. Hamide: ‘Wij misten het overleggen met de docent en in de praktijk oefenen.‘ Talha: ‘Een vraag over mijn les stelde ik aan mijn vader, die de vraag weer aan mijn zus stelde waarna mijn moeder ook nieuwsgierig werd naar de oplossing. Uiteindelijk waren wij met zijn vieren het antwoord aan het bespreken.’ Loes: ’De hele familie was blij dat de kinderen weer fysiek op school naar de lessen konden gaan.‘

Taal oefenen

Ismail en Emine volgen allebei nu online taallessen. Emine: ‘Gelukkig oefen ik elke week de uitspraak met mijn buurvrouw door voor te lezen uit een boek.’ Op donderdagmiddag gaan Ismail en Emine naar Gemiva (maatschappelijke organisatie) om vrijwilligerswerk te doen en gelijk de taal te oefenen. ‘Ik help in de keuken en Ismail gaat wandelen met gehandicapten.’

Nieuwe vrienden

Ismail vertelt: ‘Ik vind taal leren in de praktijk heel belangrijk, want ik hoor de onderlinge reacties als mensen met elkaar spreken. Dit mis ik bij online lessen.’ Hamide legt uit: ‘Pas nadat ik weer fysiek naar mijn nieuwe school kon, leerde ik nieuwe vrienden kennen en vond ik het makkelijker om de docenten te begrijpen.’ Hamide twijfelt of zij later rechten of ontwerpen zal gaan studeren.

Mogelijkheden

Haar moeder Emine: ‘Ik wil het B1-taalniveaucertificaat behalen en vloeiend Nederlands leren spreken.’ Ismail: ‘Jongeren leren sneller de taal. Ik vind het door mijn leeftijd moeilijker. Toch wil ik het B2-taalniveau behalen en gaan werken als technisch tekenaar elektrotechniek.’ Loes voegt toe: ‘Ismail is hoogopgeleid en kan veel zelf, ook het kijken naar een baan. Dit leuke gezin ziet veel mogelijkheden en ik merk dat ze dat graag willen.’ De jongste zoon van Ismail, Ibrahim (7), zat tot de zomervakantie in de taalklas voor kinderen tot twaalf jaar. ‘Ik ga na de vakantie naar groep 4. Mijn beste vriend zit in dezelfde klas!’