Tiedelie pom pom pom
‘Wat heb je vorige week gedaan?’
‘Ik ga …’ Jamila kijkt me vragend aan. Ik wijs achter me om duidelijk te maken dat het in het verleden speelde. ‘Ik ging! Ik ging boodschappen doen.’
‘Heel goed!’, juich ik en dat meen ik want verleden tijd is echt lastig.
Nu ga ik het een graadje moeilijker maken. We gaan nu net zo oefenen als op het examen, waarbij altijd twéé vragen gesteld worden in één keer. Jamila hangt aan mijn lippen, ze wil de twee vragen niet missen en staat startklaar om te antwoorden.
Op You Tube hebben we oefen inburgerings-examens gezien en ik doe het examen heel precies na. Op You Tube kun je ook precies zien wat je tijdens het inburgeringsexamen op je computerscherm zult zien. Er staat zelfs een timer bij die aangeeft hoe lang je jouw antwoord in de computer kunt inspreken.
‘Mijn hobby is lezen. Ik houd van boeken. Wat zijn jóuw hobby’s? Vertel ook waaróm!’ Als ik klaar ben zing ik een melodietje want zo gaat dat bij de examens ook. ‘Tiedelie pom pom pom’, zing ik. Maar bij ‘Tiedelie’ is Jamila al aan het praten.
‘Mijn hobby is koken. Ik vind koken leuk want je maakt iets te eten, dat is lekker.’
Wat een mooi antwoord’, zeg ik, ‘je moet alleen even wachten tot het liedje klaar is.’
Jamila kijkt me verbaasd aan. Ik leg uit dat na het liedje de opname start. Als je tijdens het liedje al praat, dan wordt dat deel van het antwoord niet opgenomen. Degene die jouw antwoorden nakijkt, mist dan dus een deel.
Jamila trekt bleek weg.
‘Oh’, zegt ze, ‘Ik heb niet op het muziekje gewacht!’
‘Nou, dan weten we nu waarom je het examen niet haalde maar ook dat je het de volgende keer makkelijk wél haalt. Als jij maar op het liedje let!’
We oefenen verder waarbij ik als een dirigent met mijn vinger zwaai als ik ‘tiedelie pom pom pom’ zing en naar haar wijs zodra het liedje klaar is. En een lol dat we hebben!