Zingen en meedansen tijdens première Samenspel
Fijne afleiding én leerzaam
De deuren van de zaal gaan open. Yes! Een stoet uitbundige kinderen in vrolijk gekleurde T-shirts schiet naar binnen. Alle deelnemende azc-scholen hebben vandaag hun eigen kleur T-shirt. Ook docente Olena - te herkennen aan het gele T-shirt van NT2-school Talent2 in Weert - heeft er zin in: ‘De kinderen oefenen al een paar maanden bijna iedere dag, het is fijne afleiding voor ze. En dat is belangrijk, ze hebben al genoeg zorgen aan hun hoofd. Daarnaast was dit project een goede manier om de taal beter te leren.’
Hoor je mij? Zo luidt de naam van de educatievoorstelling die werd ontwikkeld door philharmonie zuidnederland. Een voorstelling over je anders voelen, luisteren naar jezelf en je eigen kracht vinden. De leerlingen komen niet alleen om te luisteren, maar ook om zelf mee te doen. Samen met het symfonieorkest organiseerde VluchtelingenWerk een voorbereidingstraject. Met speciaal ontwikkeld lesmateriaal en creatieve workshops worden de kinderen voorbereid op de voorstelling.
Leven in een azc
Wanda ten Oort, projectleider van Samenspel, is blij dat ze de kinderen zo ziet genieten. ‘Daar doen we het uiteindelijk voor.’
Naast haar baan bij VluchtelingenWerk geeft Wanda les op een NT2-school, waar ze eerder al kennismaakte met Samenspel.
‘Ik deed toen met mijn eigen klas mee en dat maakte me zo enthousiast. Het leven van deze kinderen in een azc is moeilijk. Ze moeten er vooral wachten, er is veel onzekerheid en geen privacy: het is geen thuis. Met dit project proberen we hen die narigheid even te laten vergeten.’
Gejoel en een oorverdovend applaus: de orkestleden betreden het podium. Zodra de eerste vioolklanken door de zaal klinken dooft het geroezemoes uit. Kinderen gaan op in de muziek en zwaaien als een dirigent met hun vingers in de lucht.
Je kracht ontdekken
In de voorstelling maken we kennis met Mijs. Mijs zit niet goed in haar vel. Haar moeder is overleden, kinderen op school vinden haar raar en ze vindt zichzelf stom. De vrouw op het podium lijkt speciaal voor haar te zijn verschenen. Deze ‘oermoeder’ neemt Mijs mee op een reis over de wereld. Aangemoedigd door de muzikale bijdragen van de leerlingen durft Mijs uiteindelijk haar hart te luchten en ontdekt ze haar eigen kracht.
‘Ik heb jullie hulp nodig!’. De oermoeder richt zich tot de kinderen in de zaal: Mijs is weggelopen. De kinderen weten genoeg. Ze komen uit hun stoel en even later staan honderden kinderen luidkeels te zingen terwijl ze met hun voeten stampen en op hun benen en in hun handen klappen op het ritme van de muziek. Na afloop zegt de Oekraïense Dima (10): ‘Het was zo leuk! Ik vond de instrumenten mooi, vooral de viool. Zelf speel ik graag piano, dat deed ik in Oekraïne vaak. We moesten veel oefenen voor de voorstelling, dat was heel leuk met de andere kinderen.’
Muziek als universele taal
Docent Peter vult zijn leerling aan: ‘Ja, en hierna blijven we gewoon zingen, toch Dima?’ Op Talent2 beginnen ze elke ochtend met een liedje, vertelt hij. ‘Wij zijn een taalschool, maar op deze momenten is taal minder belangrijk. Het gaat erom dat ze samen zingen, dansen en plezier hebben. Muziek is dan de taal die ze gebruiken.’
Dima’s klasgenootje Sonja (9) uit Oekraïne is al even enthousiast. ‘Bij de verdrietige stukjes was er verdrietige muziek en bij vrolijke momenten hoorde je vrolijke muziek, van de fluiten bijvoorbeeld. Dat vond ik heel mooi. Ik vind zelf piano spelen leuk en dansen ook. In het theater in Odessa heb ik vaker opgetreden met dansen.’
Zichtbaar genoten
Net als haar leerlingen heeft Olena een grijns van oor tot oor op haar gezicht. ‘Het was fantastisch! De kinderen genoten er echt van, dat kon ik zien. Vooral bij de stukken waarbij ze zelf mee mochten doen. In de klas bespreken we met elkaar na hoe het ging, maar nu moeten we eerst terug naar onze school in Weert. Ik weet zeker dat we in de bus nog even gaan zingen!’
Meer weten of meedoen?
Project Samenspel van VluchtelingenWerk biedt vluchtelingenkinderen de kans om door muziek even te ontsnappen aan hun zorgen. Vragen over dit project of wil je meedoen als vrijwilliger, school of orkest? Vind meer informatie op onze Samenspel projectpagina of neem contact via onderstaande link.