Tijdens de coronacrisis heeft vrijwilliger Gamila (48) het drukker dan ooit

Verhaal, 4 juni 2020
Leestijd, 3 min.
Als Arabische tolk en maatschappelijk begeleider bij VluchtelingenWerk in Purmerend (video)belt en appt Gamila Dafaalla de hele dag door met ongeruste cliënten. 'Veel vluchtelingen zijn angstig. Een klein belletje maakt nu een wereld van verschil.'
placeholder

Mobiel bereikbaar

'Hoewel cliënten mij alleen bellen en appen als het echt nodig is, is het druk sinds ons kantoor van VluchtelingenWerk in Purmerend is gesloten. Soms roept mijn dochter me weleens toe: "Mam, je zit de hele dag aan de telefoon!"' (Lacht.) 'Maar het is ook mooi en hard nodig om mijn werk nu vanuit huis te kunnen doen. Want naast de gewone vragen en regelzaken, zijn veel vluchtelingen nu extra ongerust en maken zich vaak zorgen.'

Zo krijg ik veel foto's van brieven van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) door geappt. Veel verblijfsvergunningen lopen binnenkort af en de IND licht vluchtelingen per brief in dat de gemaakte afspraken voor een verlenging nu niet door kunnen gaan. Maar vluchtelingen schrikken als ze een brief krijgen van de IND. Soms weten ze niet precies wat er in staat of ze zijn bang dat ze straks ongeldig in Nederland zijn. "Maak je geen zorgen", zeg ik dan. "Je wordt Nederland niet uitgezet en krijgt binnenkort een tijdelijk document."'

Corona-zorgen

'Maar mensen zijn ook extra angstig vanwege het virus. Door wat ze hebben meegemaakt in het land van herkomst, zijn veel vluchtelingen voorzichtig van aard. Zo begeleid ik nu een nieuw gezin in Purmerend, waarvan de toeslagen nog niet zijn opgestart. Het gezin verkeert in financieel zwaar weer en krijgt daarom iedere week een voedselpakket. Die moet op vrijdag opgehaald worden, maar de moeder durft nu niet naar buiten. "Je kunt niet altijd thuisblijven", vertelde ik haar aan de telefoon. Vorige week heb ik samen met haar zoontje het pakket opgehaald. Ik hoop dat ze het deze week zelf doet.

Ik word deze weken soms ook gebeld door scholen waar ik als contactpersoon sta. "We krijgen geen huiswerk terug van deze leerling, zou jij even contact willen opnemen met de ouders?" Juist bij nieuw gearriveerde gezinnen is de taalbarrière vaak groot, dus dan bel ik even om te horen wat er aan de hand is. Weer een ander gezin heeft een autistisch zoontje die veel zorg nodig heeft. Normaal ga ik iedere week bij hen langs, samen met een specialistische begeleider. Nu videobellen we iedere week met het gezin om te horen hoe het thuis gaat. Ik merk dat zijn moeder die gesprekken erg prettig vindt.'

Extra naar elkaar omkijken

'Gelukkig doe ik het niet alleen, maar samen met mijn collega's. We hebben een ontzettend gemotiveerd team en allemaal kijken we nu extra om naar vluchtelingen, in het bijzonder naar de oudere, kwetsbare cliënten in onze gemeente. Zo is onze oudste client een 97-jarige vrouw uit Syrië. Onlangs kon ik haar telefonisch niet bereiken, maar later bleek dat ze nu tijdelijk bij haar dochter is ingetrokken. Een grote opluchting. Toen ik naar haar dochter belde, wilde haar moeder mij graag spreken. "Waar zijn al je collega’s?", vroeg ze aan me' (lacht). 'Onze bezorgdheid werd enorm gewaardeerd. Zo’n klein belletje maakt nu een wereld van verschil.'

Samen bouwen we aan de toekomst.

Dankzij de hulp van onze donateurs en vrijwilligers kunnen wij vluchtelingen helpen met het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. Help jij ook mee met een gift, zodat vluchtelingen kunnen bouwen aan een leven in veiligheid?