Wiskundedocent Hüdaverdi zet alles op alles om weer voor de klas te staan

Verhaal, 6 september 2022
Leestijd, 4 min.
De gevluchte Turkse wiskundedocent Hüdaverdi doet er alles aan om in Nederland weer voor de klas te staan. Hij is een van de vijftien deelnemers van de pilot 'Docent Vluchteling voor de Klas', een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk. 'Ik kijk vaak Nederlandse wiskunde-uitlegfilmpjes op Youtube. Dan speel ik de video op tragere snelheid af en schrijf ik termen op die ik nog niet ken.'
placeholder

Bedreigd leven

De laatste stagedag van Hüdaverdi Taskin op het Alberdink Thijm College in Hilversum duurt lang. Als in de namiddag de kinderen naar huis zijn wacht hem nog een interview met VluchtelingenWerk, daarna is er nog de lange autorit terug naar Gemert, zijn Brabantse woonplaats. Hüdaverdi is de lange dagen inmiddels gewend. Al een half jaar legt hij een ongelooflijke hoeveelheid kilometers af. Twee dagen per week krijgt hij les op de Hogeschool van Utrecht. Pedagogiek, didactiek, Nederlands als tweede taal. De andere twee dagen loopt hij stage op een middelbare school in Hilversum. Het is zwaar, maar hij heeft er alles voor over om zijn geliefde vak weer te kunnen doceren.

In Turkije werkte Hüdaverdi zestien jaar vol passie als wiskundedocent op een school gelieerd aan de Gülenbeweging. De mislukte staatsgreep in 2016 veranderde alles. Hüdaverdi: 'Van de een op de andere dag werd ik door de overheid als terrorist gezien. Mijn vrouw, die ook docent is, en ik werden direct ontslagen.'

Samen met een bevriende docent bleef hij in het geheim lesgeven aan oud-leerlingen. Een select groepje, want de meeste ouders waren bang om met hen geassocieerd te worden. Toen de overheid lucht kreeg van de geheime lessen belandde zijn vriend in de gevangenis. Voor Hüdaverdi en zijn vrouw werd de dreiging steeds groter. In 2017 werd zijn vrouw door de politie opgepakt, ondervraagd en weer vrijgelaten. In 2019 wachtte hem hetzelfde lot, een kruisverhoor dat tot diep in de nacht duurde. Een vrij en veilig leven zat er in Turkije voorlopig niet in, besloot Hüdaverdi en ontvluchtte zijn land.

Er is een groot tekort aan wiskundedocenten. Het is zonde als we geen gebruik maken van de kennis en ervaring van vluchtelingen

Stagebegeleider Marja

Een roeping

Toen hij in het azc hoorde over de pilot 'Docent Vluchteling voor de Klas' twijfelde hij geen moment. Lesgeven zit hem in het bloed en het docentschap is voor hem meer dan een beroep. 'Het is een roeping, een maatschappelijke plicht. Als student gaf ik in Turkije al gratis les aan kinderen die het minder breed hadden.'

Inmiddels is Hüdaverdi al een half jaar bezig met zijn bijscholingstraject. 'Het is best intensief', concludeert hij. De basis van wiskunde mag dan universeel zijn, voor de rest is alles anders: didactisch, pedagogisch, de cultuur en natuurlijk de taal. 'Ik weet nog dat ik in het begin van mijn stage een som moest uitleggen. Ik heb twee dagen lang tot drie uur in de nacht geoefend.'

Eigenlijk moet Hüdaverdi twee talen leren: de gewone spreektaal en de wiskundetaal met zijn specifieke termen. 'Ik kijk vaak Nederlandse wiskunde-uitlegfilmpjes op Youtube. Dan speel ik de video op tragere snelheid af en schrijf ik termen op die ik nog niet ken. Ook zit ik in een appgroep met andere Turkse wiskundedocenten in Nederland.'

Groot tekort aan docenten

Daarnaast ondersteunt wiskundedocent en stagebegeleider Marja Broks hem. 'Hüdaverdi is enorm leergierig. Daarnaast zie je meteen dat er een ervaren leraar voor de klas staat. Kinderen luisteren geboeid naar hem.' Marja hoefde niet lang na te denken toen ze gevraagd werd als stagebegeleider voor dit project. 'Er is een groot tekort aan wiskundedocenten. Het is doodzonde als we geen gebruik maken van de kennis en ervaring van Hüdaverdi en andere statushouders.'

Over een half jaar hoopt Hüdaverdi zijn opleidingstraject af te ronden. 'Daarna begin ik met lesgeven aan kleine groepjes om nog meer ervaring op te doen. Uiteindelijk hoop ik net als in Turkije weer voor een eigen klas te staan.'

Over 'Docentvluchteling voor de klas'

'Het is een project waarbij één plus één meer dan drie is', zegt Inke Logtenberg van Leraar in het Gooi, financier van de proef. 'Er is in Nederland een groot tekort aan wiskundedocenten. Deze groep Turkse docenten heeft een door DUO erkend wiskundeleraar diploma. Ze zijn dus gewoon bevoegd. Dan spreekt het voor zich om ze de bijscholing aan te bieden die nog nodig is om ze in Nederland voor de klas te krijgen.'

Inke is blij om te zien dat Hüdaverdi zo gemotiveerd is. 'Ik zie dat enthousiasme ook terug bij de andere deelnemers. Ondanks de pittige opleiding is nog niemand afgehaakt. Van hen hebben er drie inmiddels een baan gevonden. Ik hoop dat de pilot op korte termijn ook wordt uitgerold naar andere regio’s. Want een autorit van anderhalf uur voor een stage is natuurlijk verre van ideaal.'

Steun vluchtelingen zoals Hüdaverdi

Iedere vluchteling zoals Hüdaverdi heeft een eigen verhaal. Met jouw steun geven we vluchtelingen de begeleiding die ze nodig hebben om hun toekomst in Nederland op te bouwen. Help daarom nu mee met een gift.